Saturday, November 3, 2012

November Disember Datang Lagi...

Salam buat pembaca semua...

November dan Disember merupakan bulan penuh bermakna buat kita khususnya insan bernama pelajar, guru, ibubapa, peniaga, ahli politik dan berbagai lagi.
Nak tahu apa yang bermakna sangat...pelajar kena berhempas pulas mengharungi peperiksaan SPM yang bermula 05 November ni yang menentukan masa depan mereka.
Guru pula berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja akhir...buat laporan, buat perancangan untuk tahun depan. Bak kata orang ramai semua kerja kena dibereskan sebelum bermulanya cuti penggal ni.
Ibubapa pula sedang memikirkan apa yang nak dibuat pada musim hujan ni. Bagi penoreh getah hujan merupakan perkara yang tidak digemari kerana punca rezeki utama tertutup buat seketika. Sabar je lah kerana itu adalah dugaan tuhan. Ada hikmahnya. Mungkin untuk memberi peluang kepada ibubapa supaya sedar bahawa anak-anak perlukan perhatian mereka dan tidak melilau ke merata tempat yang memungkinkan berlaku perkara yang kurang enak didengar.
Buat peniaga pula semakin ligat memasang strategi untuk menjerat pengguna demi mengautkan keuntungan. Tambahan pula kerajaan dah umumkan pelbagai insentif untuk semua rakyat Malaysia...Syukur...Apa lagi peluang begini datang sekali kata peniaga. Memang begitu kalau bergelar peniaga..sentiasa fikirkan UNTUNG. Lainlah kalau anda adalah USAHAWAN...masih ingat lagi pada Tuhan dan dosa pahala yang perlu diambil kira untuk kebaikan sejagat. Sebagai PENGGUNA sendiri mau ingat jangan mudah terjerat. Jadilah Pengguna bijak...
Ahli politik pula lagi best. Masing-masing berteka teki tentang tarikh pilihan raya, siapa calon dan siapa yang tidak dicalon. Itu semua terserah pada pucuk pimpinan masing-masing. Bagi kita rakyat Malaysia perlukan pemimpin berjiwa rakyat atau dalam erti katanya SERVANT LEADERSHIP. Kalau semua macam tu alamak amanlah MALAYSIA yang kita sayangi. Apa pun pilihan bergantung kepada kita semua yang bakal membuat pilihan.
Akhir kalam SELAMAT BERCUTI DAN SELAMAT MAJU JAYA..jumpa lagi...
             Dia...ANUGERAH yang perlu KITA JAGA...

No comments:

Post a Comment