Friday, June 11, 2010

Mari Mengenali Personaliti Anak-anak Kita

11 Jun 2010 (Jumaat)

Salam sejahtera buat pembaca semua.Sekali lagi saya menjengah ke laman blog akademikbuletin.blogspot.com untuk berkongsi maklumat yang pada pandangan saya wajar dikongsi bersama untuk dijadikan panduan dalam mendidik anak-anak kita.Tajuk kita kali ini adalah mengenali personaliti anak-anak kita supaya kita boleh membina kekuatan dan membantu mengatasi kelemahan mereka.
Bagaimana kita boleh mengesannya.Sumbernya melalui sifat-sifat dan kerja-kerja yang ditunjukkan oleh mereka.Antaranya,

1. Personaliti pengarah (director)
Personaliti anak sebegini dikatakan mempunyai kekuatan akal.Apa sahaja yang dikehendaki mesti diperolehi dan mereka tahu apa yang dikehendaki dan cuba mencapainya dengan apa cara sekalipun.Sebagai ibubapa, kekuatan ini seharusnya digunakan dengan bijak agar matlamat kanak-kanak dapat dicapai dengan baik.Dari segi motivasi kanak-kanak sebegini tiada masalah dan perlukan sedikit bimbingan dan bantuan supaya matlamat mereka lebih terarah dan betul.Pastikan juga mereka menggunakan cara-cara yang betul ke arah pencapaian matlamat supaya tidak menyakiti perasaan orang lain misalnya membantu mereka supaya mengenal atau memahami perasaan orang lain.Kita perlu menunjukkan jalan-jalan yang perlu mereka ikuti dengan memberi alasan yang baik.Sebaliknya jika kita hanya menunjukkan kuasa atau kekerasan,anak-anak juga hendak menunjukkan kekuasaan mereka.Jika kita pandai gunakan kuasa ,anak-anak dengan sendirinya akan menghormati kita.

2. Personaliti bersosial (socialiser)

Kawan yang ramai biasanya akan diperolehi oleh mereka yang mempunyai personaliti sebegini.Kadang-kadang kawan mereka dibawa ke rumah selepas pulang dari sekolah.Dalam pembelajaran pula, mereka gemarkan belajar secara berkumpulan kerana lebih mudah memahami.Mereka perlu bersama-sama dengan orang lain.Personaliti sebegini menyeronokkan kerana mudah bergaul dengan sesiapa sahaja.Kita boleh galakkan mereka berkawan tetapi perlukan bimbingan supaya kawan yang dipilih adalah bersesuaian.Penerapan nilai-nilai Islam peringkat awal kanak-kanak amat perlu supaya mereka bijak memilih kawan yang baik.Personaliti sebegini juga suka dihormati,diagungkan atau pengiktirafan daripada orang lain terutama pada kerja-kerja mereka.Namun begitu,aspek kekemasan misalnya kekemasan bilik tidur kurang diberi perhatian oleh personaliti sebegini.

3. Personaliti Pengaman

Personaliti sebegini sifatnya lebih pendiam,mudah terima arahan dan mudah mengalah.Anak-anak sebegini patuh pada arahan tanpa bantahan.Namun perlu diberi perhatian bahawa mereka juga mempunyai perasaan tidak puas hati.Anak sebegini dikatakan kurang mempunyai inisiatif dalam berbuat sesuatu kerana mereka lebih mendengar arahan.Sifatnya terlalu sensitif dan tidak mahu melukakan hati orang lain.Ibubapa perlu mendidik mereka supaya mengenal kekuatan yang ada pada diri mereka sendiri supaya dapat menyuarakan isi hati mereka yang tidak disenangi.Kita perlu bersama-sama mereka supaya mereka dapat meluahkan perasaan.Anak-anak sebegini biasanya menjadi orang tengah atau pengaman dalam situasi pertengkaran adik beradik.Mereka lebih disenangi tetapi waspada mereka juga ada perasaan .Jangan kita menunggu mereka bertanya sebaliknya kita perlu banyak bertanya kepada mereka dengan cara yang lembut.

4. Personaliti berfikir (thinker)

Personaliti ini lebih suka bersendirian.Ada kawan tetapi tidak ramai serta pandai memilih kawan.Kerja yang dilakukan lebih tersusun dan teliti .Mungkin mereka mempunyai sedikit masalah dari segi pergaulan.Jadi di sinilah peranan ibubapa membina kekurangan yang mereka miliki dijadikan kekuatan dengan melatih mereka bagaimana hendak bergaul dengan orang lain.Pujian harus diberi kepada mereka.
Selain itu,mereka memerlukan sesuatu yang terancang.Jadi kita perlu membantunya bagaimana hendak merancang supaya sesuatu itu bersistematik dan memberi kesan yang baik.

No comments:

Post a Comment